Sauna Maastricht

Bij il fiore healthcenters Maastricht kun je genieten van een luxe saunalandschap. Je kunt hier genieten van een kalmerende omgeving met ligbedden om lekker een boek te lezen, gebruik maken van onze diverse sauna's en lekker afkoelen in onze douches. Binnen het Unlimited Fitness abonnement van il fiore healthcenters Maastricht (Premium), kun je onbeperkt ontspannen in ons luxe saunalandschap.

Maandag t/m vrijdag: 07.00 – 21.45 uur
Zaterdag en zondag: 09.00 – 16.45 uur

De geschiedenis van sauna

Een bezoek aan de sauna doet veel mensen goed. Het is niet alleen goed voor je lichaam maar zorgt ook voor de ultieme ontspanning van je geest. In een sauna heb je te maken met een gezonde afwisseling tussen extreme warmte en een verkoeling. Tijdens het afkoelingsproces treedt de totale ontspanning in. Je bevindt je in een houten cabine waarin stoom een belangrijk onderdeel vormt van het opwarmingsproces. Door de stoom ga je transpireren en verlaten schadelijke stoffen je lichaam. Daarnaast draagt een sauna bij aan het verversen van je vochtreserves en bouw je een goede weerstand op.

De sauna gaat vele jaren terug de geschiedenis is. In de oudheid was een saunabezoek erg populair. Vele volkeren hadden hun eigen sauna die bekend stond onder een andere naam. Voor zover wij weten bestaat de sauna in Finland ruim 2000 jaar. In de oude tijd werden de sauna hutten verwarmd door eerst stenen te verhitten in vuur. Daarnaast werden deze in de hutten gelegd zodat het er erg heet zou worden. Pas later kwamen mensen erachter dat, wanneer ze water over de stenen gooiden dat het warmer werd in de hut. Later is de sauna geëvolueerd van hutten en grotten naar huisjes gemaakt van steen en hout zoals wij ze nu ook kennen.

Vele voordelen van sauna

Naast dat de sauna goed is om in te relaxen, biedt het veel meer voordelen waar je van kunt profiteren met zowel geest en lichaam. De effecten zijn direct merkbaar na je saunabezoek. Een saunasessie draagt goed bij aan het ontgiften van zowel je huid als je lichaam. Diverse stoffen die worden opgebouwd in je lichaam zullen door je saunabezoek worden verwijderd uit je lichaam. Je kunt hierbij denken aan stoffen zoals alcohol, nicotine, sodium en andere zware metalen. Daarnaast treedt er een positieve verandering op in je bloedsomloop en zal er meer zuurstof worden getransporteerd. Je neusholtes worden geopend waardoor je vrijer kunt ademen. Ook voor de huid heeft het positieve effecten. Zo wordt je huid strakker, zachter en mooier en krijg je een jongere look. Daarnaast wordt je huid elastischer en neemt de kans op rimpelvorming af. Let er wel op dat, wanneer je gezondheidsklachten hebt zoals een hoge bloeddruk of hartklachten, je contact opneemt met de huisarts.

Bekijk alle faciliteiten

Impressie
 

Soorten sauna's van il fiore healthcenters

Bij il fiore healthcenters Maastricht (Céramique) vind je naast een 70 en 90 graden droge sauna, ook wel Finse sauna genoemd en een infraroodcabine, 3 voetenbaden en twee stortbaden. Volg het stappenplan en geniet van alle voordelen die een sauna met zich mee brengt.

Stap 1: Voordat je de saunacabine's ingaat maak je, uit hygiënisch oogpunt, eerst gebruik van de warme douche waarna je je grondig afdroogt. Gebruik alleen een andere handdoek voor wanneer je plaats neemt in de cabine's.

Stap 2: In iedere goede sauna vind je een warm voetenbad. Waarom? Door de voetzoolreflex wordt het lichaam voorverwarmd en versneld op temperatuur gebracht.

Stap 3: Neem plaats in de saunacabine. Deze ruimte is meestal van hout. Dit is enerzijds voor een goede klimaatbeheersing, anderzijds voor de heerlijke geur die hout kan afgeven. In de cabines ligt de temperatuur tussen de 80 en 90 graden Celcius. Op de onderste bank is het vanzelfsprekend minder warm dan helemaal boven in. Wanneer je liever gaat liggen, zorg er dan wel voor dat het hele lichaam op dezelfde hoogte is. De ideale tijd om in de sauna te verblijven ligt tussen de 8 en 12 minuten. Voor het verlaten van de sauna wel even een paar minuten rechtop zitten met de benen naar beneden.

Stap 4: Nadat je uit de cabine komt, is het belangrijk om een koude waterspoeling te nemen. Je kunt dit doen doormiddel van een stortbak of gebruik te maken van een douche of waterslang. Na een koude waterspoeling grondig afdrogen.

Stap 5: Neem nogmaals plaats bij het voetenbad om het lichaam weer voor te verwarmen.

Stap 6: Nu is het tijd om rust te nemen. Na een gezonde inspanning heeft het hart rust nodig. Hiervoor kan je gebruik maken van de aanwezige rustruimte. Een pauze van ongeveer 15 minuten is voldoende. Omdat je veel vocht verloren bent in de sauna is het belangrijk om weer vocht op te nemen. Tijdens je rustmoment kun je dit weer aanvullen door tussendoor wat te drinken!

GRATIS DAGPAS

Ben je nog geen lid en wil je onze faciliteiten eerst uitproberen? Vraag dan nu een gratis dagpas aan!

Gratis Dagpas aanvragen

 
Klantenservice & informatie